Het callcenter en de antwoordkaart. Response mogelijkheden.
Het aanbieden van een goede antwoordmogelijkheid is belangrijk. Het is immers het laatste wat u scheidt tussen succes en lege handen. Hieronder worden een aantal belangrijke tips kort behandeld.
- Geef de ontvangers de mogelijkheid om op meerdere manieren een antwoord
te geven. Dit verhoogt de response. Schakel daarom een aantal media
in om de response in ontvangst te nemen. Denk hierbij aan:
- Een antwoordformulier op internet.
- Telefonische aanmelding via een call center.
- Telefonische aanmelding via een voice respons systeem.
- Maak een antwoordkaart die ook gefaxt kan worden.
- Stuur bij een e-mailing een e-mail formulier mee.
- Faxformulier.
- Het is verleidelijk om de antwoordmogelijkheid te gebruiken om informatie
over de doelgroep te verzamelen. Doe dit slechts in beperkte mate. Gebruik
de antwoordkaart niet als enquête. U wilt niet dat de mailing en dus
ook uw bedrijf als irritant worden ervaren door niet relevante vragen.
Een goede aanvullende vraag is of de ontvanger voortaan de nieuwsbrief
wil ontvangen.
- Vermeld op de antwoordkaart uw logo en een korte samenvatting van
de boodschap.
- Houd rekening met de eisen van de verzender. TPG hanteert een minimum
afmeting van 14x9 cm.
- Maak het de ontvanger gemakkelijk en vul de gegevens die u over hem
heeft alvast in. Geef wel een mogelijkheid om de gegevens te corrigeren.
- Vermeld op de antwoordkaart een code of datum voor de responsverwerking.
Vermijd onduidelijkheid en doe dit bij voorkeur op de voorkant links
of rechts in de hoek.
- Gebruik een antwoordnummer.
- Laat de respondenten iets positiefs invullen. Bijvoorbeeld het statement:
Ja ik kom graag naar het xx seminar.
- Geef een nee optie en vraag eventueel waarom. U zult versteld staan
hoeveel ontvangers hiervan gebruik maken. Een prima manier om wat te
weten te komen over uw doelgroep.
Hieronder vind u een voorbeeld van een antwoordkaart. Als u naar de lay-out kijkt dan ziet u dat er gebruik is gemaakt van koppen. Door het contrast worden de onderdelen van elkaar gescheiden. Dit maakt de antwoordkaart duidelijker. Uw adresgegevens staan op de amdere zijde. Eventueel kunt u hier ook de indentificatie-code kwijt.
Ga verder naar: data-entry van uw respons.