--maak zelf een professionele mailing die werkt--

Wat is fulfilment?

Fulfilment is vaak de laatste schakel in het Direct mail proces. Fulfilment is de logistieke en administratieve afhandeling van de response. De response kan binnenkomen via verschillende kanalen: schriftelijk, telefonisch, fax of Internet. Dit noemen we multichannel.

Fulfilment begint met het opvangen van de response, opslaan van gegevens in een database en het uitvoeren van de gevraagde actie, zoals een bestelling of een informatie vraag.

Enkele voorbeelden van fulfilment zijn:

  • Het verwerken van response gegevens.
  • Het openen van postbus / antwoordnummers.
  • Nabellen, registreren, archiveren van de response.
  • Callcenter activiteiten.
  • Voorraadbeheer van alle marketingcommunicatie materialen.
  • Het bij- en afboeken van uw voorraden.
  • Het verwerken en opboeken van de mailings die retour komen.
  • Acceptgiro's en rekeningen inpakken en samen met bestelde artikelen of brochures versturen.
  • Het monitoren van betalingen en het verzenden van herinneringen.

Fulfiment uitbesteden of zelfdoen?

Verwacht u dat het verwerken van de response veel van uw organisatie vergt? Besteed dan het fulfilment proces uit. Dit hoeft niet duur te zijn. Vaak biedt een verzendhuis ook fulfilment services aan. Als u al het verzendwerk uitbesteed (dus ook het printen en couverteren e.d.) vraag dan eens naar de fulfilment mogelijkheden. Waarschijnlijk ligt er een mooie korting op u te wachten als u van verschillende diensten gebruik maakt.


Gaat u de fulfilment zelf doen? Neem hier dan ruim de tijd voor, maar probeer alles snel en accuraat af te werken. Uw klanten verwachten dit van u. Het staat erg slordig als de uiteindelijke afhandeling lang op zich laat wachten.