--maak zelf een professionele mailing die werkt--

Het schrijven van een zakelijke mailing.

Voordat u gaat schrijven, begint u met het maken van een klad. Schrijf in het klad alles wat u te binnen schiet. Zet alle registers open, niets is te gek. Slaap er een nachtje over en begin fris aan het structuren van het klad.

Beperk u in een mailingbrief tot één hoofdonderwerp en eventueel één subonderwerp. Zorg dat een mailingbrief eenvoudig te begrijpen is. Gebruik geen moeilijke en interessante woorden. Geen jargon. En behoedt uzelf voor grote gedachtesprongen. Kortom, maak de mailing begrijpelijk. Maak daarom gebruik van het AIDA model.

Maak gebruik van voorbeelden en beeldende taal. Bijvoorbeeld: "De waterdichte kokers zijn niet dikker dan een bovenarm."

Schep verlangen door zinnen als: "Dit mag u niet aan u voorbij laten gaan". Anderzijds kunt u ook inspelen op angst met zinnen als: "Laat u dit niet overkomen".

Maak van verkoopargumenten aankoop motieven. Dit doet u door middel van uw verkoopargumenten in te spelen op de behoeftes die uw ontvangers hebben. Deze motieven kunnen zijn: geldbesparing, tijdbesparing, imagoverbetering, efficiency verhogen enz.

Door gebruik te maken van positieve signaalwoorden verhoogt u de slaagkans van uw mailing. Voorbeelden van deze signaalwoorden zijn: gratis, profiteer, korting, voordelen, exclusief, nu, nieuw, bespaar, voordelig, verbeter en gemakkelijk.

Overdrijf een beetje. Maar vertel geen onwaarheden. Denk hierbij eens aan het Amerikaanse adagium: Under promise but over perform. (Beloof niet teveel maar voer meer dan beloofd uit.) De belangrijkste graadmeter bent u zelf. Probeer een balans te vinden tussen gepaste bescheidenheid en bluffen. Laat uw enthousiasme blijken maar voorkom opschepperij.

Voorkom het gebruik van al te technische taal en opsommingen van technische specificaties. Vertaal deze liever naar gebruiksvoordelen.