Zet de doelen van uw Direct Mail actie.

Bepaal het doel.
Bedenk goed waar uw mailing over moet gaan en zet een realistisch en
meetbaar doel. Beperk u in een mailingbrief tot één
onderwerp en eventueel één subonderwerp. Mogelijke doelen zijn:
Algemeen
- Uw klantrelaties verbeteren.
- Imago verbetering.
- Informatie verzamelen over uw klanten, bijvoorbeeld een enquête.
- Naamsbekendheid vergroten.
- Bezoekers voor uw evenement uitnodigen.
Sales
- Verkoopacties aankondigen.
- Genereren van bezoekafspraken.
- Opbouwen van een prospects lijst.
- Marktinformatie verzamelen.
- Introductie van nieuwe producten.
- Bestellingen ontvangen.
Bepaal de doelgroep zodat uw mailing hierop kan worden afgestemd.
Zijn het bestaande klanten of prospects (potentiële klanten)?
Zijn het eigenaren, inkopers, financiële mensen of leden van het management
/ directie? U begrijpt dat een directeur een andere
benadering nodig heeft dan een inkoper. Denk bijvoorbeeld aan de
secretaresse die alle mailings verzamelt en ze eens per week met de baas
doorneemt.
Zijn het ex-klanten? Bedenk dat het tien keer makkelijker is om ex-klanten
terug te winnen dan nieuwe te vinden.
Hoe groot is de doelgroep? Dit bepaalt of u uw mailing beter zelf kunt
printen, verzenden en afhandelen of dat u dit beter kunt uitbesteden.
De ervaring leert dat voor een normale mailing (brief in een envelop)
en een herinnering het omslagpunt al ligt vanaf 250 stuks. (uitgegaan
van een bruto uurloon van 20 euro)
Na het bepalen van de doelgroep kunt u segmentaties aanbrengen. Segmenteren
doet u op gemeenschappelijke kenmerken zoals: locatie, type ontvanger,
soortgelijke bedrijven, kleine en grote klanten enz.
Leer meer over: het samenstellen van een mailing.