--maak zelf een professionele mailing die werkt--

Concepttesten en de FOG index van teksten.

Een belangrijke vorm van Direct Mail onderzoek is het vooraf testen van het concept. Het zogenaamde concepttesten en pretesten zijn de meest gehanteerde vormen.

Concepttesten is een vorm van pretesten dat wordt toegepast in de beginfase van de ontwikkeling van een direct mail campagne. In dit onderzoek passeren verschillende ideeën van aanpak de revue. Experts beoordelen deze, bij voorkeur in een groepsdiscussie.

Het doel van concepttesten is het verzamelen van informatie over de te volgen strategie voor vorm en inhoud. Het is de bedoeling om aansluitend deze strategieën te verwerken tot een concrete mailing. U bepaald in deze fase de grote lijnen van hoe uw mailing er qua vorm en inhoud gaat uitzien.

Vraag uzelf tijdens het concepttesten steeds af of het dan voorliggende idee de meeste kansen biedt op een effectieve en succesvolle mailing.

De beste methode van het concepttesten is een groepsdiscussies. Zorg ervoor dat alle leden van de groep vrijuit kunnen spreken. Dominante personen hebben de neiging om dit soort methoden naar hun hand te zetten en de eigen mening door te drukken. Treed daarom zelf op als gespreksleider op om dit soort effecten te minimaliseren. Speel ook eens advocaat van de duivel.

Tekstanalyse en FOG index

Overweeg ook eens om een vorm van tekstanalyse op uw mailing los te laten. Het doel hiervan is te kijken hoe uw mailing communiceert. Een bekende makkelijk te hanteren methode is de leesbaarheidstoets. U gaat in deze test opzoek naar de zogenaamde reading ease. Een voorbeeld van zo'n test is de FOG index. Hierin doet u het volgende:

  1. Tel het aantal woorden in de paragraaf (A)
  2. Tel het aantal zinnen in de paragraaf (B)
  3. Tel het aantal moeilijke woorden, met meer dan drie lettergrepen in de paragraaf (C)
  4. Stop alles in de volgende formule (A/B + C/A)x0.4

Een score onder 6 staat voor makkelijk te lezen tekst en een score boven 12 staat voor een moeilijke te lezen tekst. Het is afhankelijk van uw doelgroep wat het beste bij uw mailing past.