Het testen van uw DM campagne.
Nadat de mailing is geschreven en geprint en de enveloppen zijn gedrukt, begint het testen. Dit doet u omdat u graag wilt weten hoe de reacties zijn op uw mailing, wat de respons rate is. Hiermee kunt u een valide inschatting maken voor capaciteit die u moet plannen voor de response verwerking. Tevens kunt u peilen wat onduidelijk is en moet worden aangepast.
Het is hiervoor belangrijk dat u een willekeurige groep uit uw doelgroep selecteert. Voor een mailing van 1000 stuks is een testbestand van 100 stuks (10%) voldoende om te kunnen voorspellen wat de response zal zijn. Voor 2000 stuks is 5% voldoende. Voor 3000 stuks volstaat 1%. En vanaf 5000 stuks is een testbestand met 400 ontvangers voldoende.
Voor het uitvoeren van een willekeurige steekproef sorteert u het adressenbestand op postcode. Als de mailing 1000 stuks is, haal dan om de 10 een adres uit het adressenbestand en kopieer dit naar het testbestand. Vergeet niet het testbestand uit het adressenbestand te halen. Zo voorkomt u dubbel versturen.
Pakt u het groot aan? Overweeg dan om door middel van een splitrun te testen. U maakt hierbij verschillende versies van uw mailing. U test welke de meeste respons oplevert. Die versie gaat u gebruiken. Een tip hierbij is om de mailings niet teveel van elkaar te laten afwijken. Liefst maar op één punt. Zodoende bent u het best in staat de verschillen in response te interpreteren.
Pak tijdens het testen de telefoon en bel een aantal
van uw respondenten. Leg uit dat u aan het testen bent en vraag wat ze
goed aan de mailing vonden en wat ze minder vonden. Verzamel de informatie
en toets deze aan de inhoud van uw mailing. Bel altijd op de dag
dat het antwoord is binnen gekomen. Een paar dagen later is de ontvanger
de inhoud van de mailing alweer vergeten.
Ga verder naar: concepttesten en tekstanalyse.