--maak zelf een professionele mailing die werkt--

Budget en samenstelling van uw mailing.

Bepaal uw budget.

Het maken en versturen van een normale mailing (brief in een envelop) voor het binnenland kost gemiddeld 75 tot 90 eurocent. Dit is inclusief portokosten.
Cadeautjes en in het oog springende verpakkingen verhogen de attentiewaarde en hebben een positief effect op de response. Ze maken een mailing wel snel duurder door bijvoorbeeld een afwijkende envelop.

Bepaal de samenstelling van uw mailing.

Wat gaat u verzenden? Beperkt u zich tot een normale mailing? Kies dan voor een brief met vensterenvelop en één bijlage (bijvoorbeeld een antwoordkaart). Kiest u ervoor om een folder mee te sturen, kies dan een envelop die groot genoeg is om uw folder niet te hoeven vouwen. Stuurt u een cadeautje mee, kies dan voor een steviger envelop.
Stuur altijd minstens één antwoordmogelijkheid mee.

Bepaal of u gebruik maakt van een vooraankondiging.

Vooraankondigingen verhogen de response, maar maken de mailingactie ook duurder en bewerkelijker.
Voor bijvoorbeeld een aankondiging van een nieuw product of dienst werkt een vooraankondiging extra goed. Gebruik de vooraankondiging om uw ontvangers "lekker te maken".

Bepaal of u gebruik maakt van een herinnering.

Een herinnering verhoogt de response, maar maakt de mailingactie ook duurder en bewerkelijker.
Bedenk dat de ontvangers die al gereageerd hebben geen herinneringsmailing moeten krijgen. Zet hiervoor een administratie op. Doet u dit niet dan begaat u een flinke blunder voor de groep ontvangers die al hebben gereageerd.
De herinnering kunt u goed gebruiken om twijfelaars over de streep te trekken door bijvoorbeeld een extra aanbod te doen.

Bepaal hoe u de mailing gaat opvolgen.

Het is afhankelijk van het doel en de doelgroep hoe de mailing opgevolgd kan worden. Eén van de mogelijkheden is telefonisch. Nabellen is een ware responseboost. Ga na of u dit zelf gaat doen of dat u het nabellen uitbesteed aan een callcenter. De kosten voor een outbound callcenter variëren enorm. Afhankelijk van het doel en de doelgroep kost een callcenter u al gauw 7 euro per gesprek.
Directie- en managementleden zijn telefonisch slecht benaderbaar. Om voorbij een secretaresse te komen is vaak een hele toer. Bedenk of u dit wilt overlaten aan de medewerkers van een callcenter.

Een andere mogelijkheid is de antwoordkaart. Minder effectief als het callcenter maar wel een stuk goedkoper. Besteed aan de antwoordkaart net zoveel zorg als aan de mailing. Het is de laatste stap tussen niets en succes. Daarom is voor de antwoordkaart een aparte sectie opgenomen.

Het verwerken van de response kunt u uitbesteden. Als u verwacht dat de response verwerking teveel van uw organisatie vraagt, besteed deze dan uit. Dit is vaak goedkoper dan u denkt.
Als u verwacht dat het wel mee valt en u besluit het zelf te doen, kijk dan eens in de sectie respons verwerken.

Leer hier hoe u een adressenbestand samenstelt.