--maak zelf een professionele mailing die werkt--

Het schrijven voorbereiden.

Bepaal uw boodschap.

Het is heel verleidelijk om deze stap over te slaan. U denkt dat u wel weet wat u in de mailing gaat zetten. Voor een groot gedeelte is dat ook zo. Maar, bedenk dan dat u uw product door en door kent. Uw (potentiële) klant nog niet.

Het gebeurt maar al te vaak dat er een mailing wordt verstuurd met rare gedachtesprongen voor de lezer. De schrijver heeft het wel begrepen. De ontvanger niet. Daarom is het van te voren bepalen van uw boodschap belangrijk.

Voordat het schrijven begint, denkt u eerst aan uw doelgroep. Wat hebben ze gemeenschappelijk? Wat is het probleem dat u voor ze gaat oplossen? Verplaats u in uw doelgroep. Denk na over de factor "wie". Wie gaat mijn mailing lezen? Zit hij daarop te wachten? Gaat hij ook de beslissing nemen? En zo ja, gaat hij dan ook het product gebruiken?

Probeer de informatie voor de mailing te verzamelen vanuit de gedachte aan de kenmerken van uw doelgroep. Verzamel productinformatie die relevant is voor de doelgroep. Een inkoper zal wat meer op de prijs letten, een manager wat meer op het beoogde resultaat.

Bepaal in deze stap ook wat uw USP's (unique selling points) zijn; wat is de toegevoegde waarde van uw product of dienst. En waarin onderscheidt het zich van andere producten en diensten. Kijk ook eens naar de secundaire producteigenschappen als garantie en service.

Start met schrijven.

Schrijf in eerste instantie een klad vol met alles wat u te binnen schiet. Het kan niet gek genoeg.
Dit is ook een prima moment om te bepalen wat uw stijl wordt. Formeel of informeel? Informatief of wervend? Kijk uit met humor, dit wordt meestal niet begrepen. Niet doen dus.
Brainstormen is een creatief proces, beschouw het ook zo. Wees extravert en niet terughoudend. Laat het klad in ieder geval een nacht liggen voordat u daadwerkelijk begint te schrijven. Het is niet uitgesloten dat u de volgende ochtend een lach op het gezicht krijgt als u het klad weer ziet.

Nadat u een klad heeft gemaakt, gaat u die informatie structureren in een eerste versie van de mailing. Voor het schrijven van een mailing is een uitgebreidde sectie ingericht.